Έλενα Πέγκα, Η σύζυγος του Γκόρκυ
Σαν αφετηρία υπήρχε ένα καφέ, το Gorky’s, ένα μποέμικο στέκι σε μια κακόφημη γειτονιά του Λος Άντζελες. Όπου παντού είχε σφυροδρέπανα και τις εικόνες τού Γκόρκυ. Ήταν μέσα στο γκέτο των αστέγων, downtown, όπου είναι όλοι οι ουρανοξύστες και την ημέρα είναι τα γραφεία, ενώ το βράδυ, ερημιά. Ήταν 24 ώρες ανοιχτό και μάζευε πολύ νέο κόσμο. Ήταν η εποχή της δεκαετίας του ’90, με τις εξεγέρσεις και τις φωτιές, κάτι πολύ σπάνιο για την Αμερική, τότε. Τώρα, που υπάρχουν ξανά εξεγέρσεις και κρίση με τον κόσμο ξεσηκωμένο, υπάρχει πάλι η αίσθηση μιας πόλης σε αναβρασμό… Η Γυναίκα του Γκόρκυ είναι ένα ανοιχτό κείμενο. Συνδεδεμένο με αμερικανικά και ρωσικά σύμβολα. Αλλά έχει σχέση με την Ελλάδα. Αναρωτιέται για το αν πρέπει να θυμόμαστε ή όχι την ιστορία, αν μπορούμε να αρχίσουμε τη ζωή μας από το μηδέν, ακόμη και με έναν ψεύτικο εαυτό.
Λος Άντζελες. Πάρκινγκ μπροστά από μεγάλο σουπερμάρκετ που λέγεται Ralph’s. Μερικά αυτοκίνητα είναι παρκαρισμένα. Φοινικόδεντρα φαίνονται στον ορίζοντα. Ηλιοβασίλεμα.
Η ΡΟΔΑ σπρώχνει ένα άδειο καροτσάκι μωρού. Μοιάζει έγκυος και φορά ένα μακρύ ελαφρύ καλοκαιρινό φόρεμα, λευκό.
Η ΒΕΡΟΝΙΚΑ βγαίνει από το σουπερμάρκετ μ’ ένα καρότσι γεμάτο σακούλες με ψώνια. Περνά μπροστά από τη ΡΟΔΑ και βλέπει πως το καρότσι της δεν έχει μέσα μωρό.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Πού είναι το μωρό;
ΡΟΔΑ: Το μωρό έρχεται. Κάνω εξάσκηση.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Το βλέπω. Το βλέπω.
ΡΟΔΑ: Ξέρεις, υπάρχουν ειδικά σεμινάρια γι’ αυτό.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Το ξέρω. Σήμερα υπάρχουν ειδικά σεμινάρια για ό,τι μπορείς να φανταστείς. Μπορείς να μάθεις πώς να κάνεις πεζοδρόμιο, να σκοτώσεις, να βιάσεις, να κλέψεις.
ΡΟΔΑ: Παρακολουθείς κάποια απ’ αυτά;
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Ναι. Παρακολουθώ μαθήματα για μετανάστες.
ΡΟΔΑ: Τι σου μαθαίνουν; Κάτι ενδιαφέρον;
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Την ιστορία αυτής της πόλης. Από την πολύ αρχή της με τις περίφημες λίμνες από πίσσα της Αα Μπρέα και τα πρώτα μεγάλα ράντσα των Ινδιάνων μέχρι το Χόλλυγουντ Μπωλ. Για την Ντίσνεϋλαντ… Χθες μας πήγαν ξενάγηση στο Παλάτι των Ζωντανών Τεχνών της Μπουένα Παρκ, και είδαμε την Αφροδίτη της Μήλου, ολόκληρη, με χέρια.
ΡΟΔΑ: Τέλεια.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Ξέρεις, είναι σα να μας διδάσκει ιστορία ο Στήβεν Σπήλμπεργκ. (Μικρή παύση.) Είσαι κι εσύ ξένη;
ΡΟΔΑ: Όχι.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Αποδώ είσαι;
ΡΟΔΑ: Ναι, αποδώ, από τις λίμνες με την πίσσα.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ (διασκεδάζοντας): Για δες. Κι εγώ είμαι από τη Μαύρη Θάλασσα.
ΡΟΔΑ: Άφησέ με να μαντέψω. Κονστάντζα;
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Ναι. Πώς το ξερεις;
ΡΟΔΑ: Το ξέρω.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Τι είσαι; Μάγος;
ΡΟΔΑ: Είμαι φάντασμα.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Όχι!
ΡΟΔΑ: Ναι. Είμαι φάντασμα.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Μα είσαι έγκυος
ΡΟΔΑ: Είμαι μια έγκυος-φάντασμα.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Όχι!
ΡΟΔΑ: Δεν με πιστεύεις –
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Δεν ξέρω αν σε πιστεύω –
Ποτέ μου δεν γνώρισα ένα φάντασμα. Τι κάνεις;
ΡΟΔΑ: Έχω ένα μπαρ. Με τον σύντροφό μου.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Ποιο μπαρ;
ΡΟΔΑ: Θα έρθεις;
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Δεν ξέρω –
ΡΟΔΑ: Είμαι βέβαιη πως θα έρθεις. Λέγεται Γκόρκυ. Το μπαρ του Γκόρκυ.
ΒΕΡΟΝΙΚΑ: Δώσε μου τη διεύθυνση
ΡΟΔΑ: Έχεις στυλό; Δυνατός ήχος από αυτοκίνητα. Σβήνουν τα φώτα από τις 2 γυναίκες, καθώς αυτές συνεχίζουν να μιλούν.
Σκηνοθετική επιμέλεια: Νίκος Σακαλίδης
Ερμηνεύουν: Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Νίκος Σακαλίδης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδη, Ηλίας Στρατάκος, Νίκος Γιωργάκης